Co je MLM? - MLM - Knihy MLM

MLM

Co je MLM?

15. června 2010, 06.24 | MLM – multi-level-marketing – neboli také strukturní prodej nebo i síťový marketing - je určitou vyšší formou přímého prodeje, kdy prioritu má pro jednotlivé prodejce vybudování si své sítě dalších prodejců. Cíl prodávat tímto není až tak důležitý jako budovat síť. Namísto cíle „prodávat“ pak nastupuje cíl „sám spotřebovávat“, eventuálně zásobovat produkty jen na úrovni svých známých a distribuci dalším spotřebitelům přenechat samotným těmto spotřebitelům tím, že jsou zapojováni do systému distribuce.

Existují tři způsoby pohybu výrobku. Je to maloobchod neboli kamenný obchod, přímý prodej a MLM neboli „strukturní prodej“. Mnohdy bývá uváděn jako čtvrtý zásilkový prodej a setkáváme se s pátým typem a tím je pyramidový systém. Ale pozor na pyramidovou podvodnou hru, protože ta je nezákonná. U pyramidové podvodné hry není v pohybu žáden výrobek, a tak sotva můžeme mluvit o prodeji. Cílem podvodné pyramidové hry je naslibovat důvěřivým snadný výdělek a vylákat od nich peníze a o ty je připravit. Mnoho lidí díky nejasnostem nerozezná od sebe přímý a strukturovaný prodej. Přesně rozdíl vymezit asi nelze, ale základem rozdílu je, že při strukturovaném prodeji se klade důraz na budování sítě (struktury), zatímco u přímého prodeje se klade důraz na výdělek přímým prodejem svým známým a dalším zákazníkům za účelem získat prodejem maximální provize. Jinými slovy u přímého prodeje je podíl výdělku z přímo vámi prodaných výrobků vyšší než provizí z prodejů, které realizovali obchodníci pracující v síti pod vámi, zatímco u strukturního prodeje je podíl z prodejů obchodníků pod vámi vyšší než z prodejů realizovaných přímo vámi nebo vámi realizovanou spotřebou těchto výrobků. A ještě jinak řečeno při přímém prodeji se zabýváte hlavně úkolem prodat, zatímco u strukturního prodeje se zabýváte hlavně úkolem budovat strukturu neboli síť pod vámi.

 

Jeho podstatou je zkrácení distribučního řetězce na minimum. Výrobce nebo dodavatel služeb vytváří podmínky pro samostatné podnikání nezávislých přímých prodejců. Tak vzniká mnohovrstevní (multi-level) struktura (síť) prodeje, která je účinnější a levnější než klasický distribuční řetězec velkoskladů a velkoobchodů. Zjednodušeně lze říci, že jde o jakousi kombinaci přímého prodeje a frenčízingu.


Jako první využila MLM firma California Vitamins roku 1940 v USA. Později tento způsob přímého prodeje převzala také firma Amway (1959), která se v roce 1979 zasadila o definici legální podoby MLM.


Strukturní prodej patří nyní mezi nejrychleji se rozvíjející odvětví, ale je také odvětvím, které je nejčastěji nesprávně chápáno. Výhodou strukturního prodeje je skutečnost, že nemusíte investovat obrovské částky do reklamy, protože tu zajišťují spokojení zákazníci formou ústního doporučení. Dalším významným znakem je podporování nových obchodníků. Podporovat neznamená „dělat za něj“, ale naučit to, co právě sami děláte – budujete vlastní podnik. Podpora je tedy spojena s určitým závazkem, a proto musíte být skutečně připraveni pomáhat ostatním při budování jejich vlastních podniků. Pokud bude fungovat struktura pod vámi, bude se dařit i Vám. A jak se bude organizace vyvíjet, stanete se nezávislými a úspěšnými obchodníky. Budete svými vlastními pány. Se strukturním prodejem můžete dosáhnout značného příjmu. Příjem a jeho výše závisí především na růstu struktury, tedy sítě pod vámi, ne až tak na prodeji samotném.

 

Jednou z knížek, která velmi dobře popisuje princip, jak co nejlépe vybudovat strukturu kteréhokoliv MLM je kniha „Základy úspěšného vybudování multi-level-marketingové organizace“ autora Don Failla. Autor v deseti krátkých přednáškách s množstvím obrázků předkládá postup, kterého by se nový člen sítě neboli struktury měl držet a soubor pravidel minimalizujících dopouštění se chyb. Tato kniha vám vysvětlí a názorně ukáže, jak máte postupovat, abyste dosáhli maximálního efektu.

 

Knihu „Základy úspěšného vybudování multi-level-marketingové organizace“ autora Don Failla si můžete objednat zde.

 

 

 

 

Další články zaměřené na:

 

Líbil se Vám tento článek? Pošlete tento článek známému nebo nás podpořte odkazem na Vašich stránkách nebo blogu.

Jak zůstanete informováni o zajímavých článcích?

Máte zájem dostávat nejnovější příspěvky přímo do vaší e-mailové schránky? Stačí vyplni Vaši e-mailovou adresu do následujícíh formuláře.

 

Přihlásit se k odběru

Do pravého pole opište 5 znaků z obrázku.

Kód pro ověření